Zoeken
  • Story Of Our Lives

Antwerpen Hip en Happening

Bijgewerkt: apr 28

mijn vriend en ik wilde graag een weekend weg maar het budget was niet groot. Uiteindelijk kwam ik bij een mooi hotel terecht in Antwerpen voor een aantrekkelijke prijs. Antwerpen kende ik verder niet maar na wat internet onderzoek dacht ik dit is een hartstikke leuke stad!

Dag 1:

Terwijl in Nederland op vrijdag alle voorbereidingen werden voltrokken voor Koningsdag vertrokken wij met de auto naar Antwerpen. Ons hotel bevond zich aan de charlottalei straat midden in de Joden buurt. Het is beschamend om te zeggen maar ik wist echt niet dat de chassidische Joodse gemeenschap hier in Antwerpen nog echt in traditionele kleding rondliep. Mannen met hoge hoeden en jongetjes met een keppeltje. Ik keek onopvallend mijn ogen uit aangezien ik deze kleding en wijze van haardracht nog nooit in het echt heb mogen aanschouwen. De dag was al goed begonnen met voor mij een culturele verrijking. De wandeling naar het indrukwekkende centraal station van Antwerpen bracht ons bij de aankoop van de Antwerpen city card. Van te voren wist ik al dat ik deze kaart wilde kopen. Met deze city card kan je namelijk met het openbaar vervoer reizen, kortingen verkrijgen op attracties in Antwerpen en gratis verschillende bezienswaardigheden en musea bezoeken

Het centraal station van Antwerpen is een waar architectonisch hoogstandje. Op en rond het plein zijn diverse restaurantjes en cafés te vinden waar je met uitzicht op het station kan genieten van een hapje en een drankje. Dit hebben wij daarom natuurlijk ook gedaan. Op de hoek zit het schattige brasserie Monico. Voor mij maakte de eigenaren ons bezoekje aan deze brasserie compleet. Zij waren in voor een grapje en serveerde het eten met een glimlach van oor tot oor.

Aangezien mijn vriend gek is van dieren kon een bezoek aan de dierentuin van Antwerpen niet uitblijven. De entree prijs voor deze dierentuin vond ik iets aan de hoge kant maar met de korting van de city card valt het mee en het is een leuke dierentuin, ze hebben zelfs beren. Van het reptielen hok was ik iets minder gecharmeerd. Daar ben ik letterlijk zo snel mogelijk uitgerend haha.

In de namiddag even tot rust komen op onze hotel kamer om daarna een poging te wagen met het openbaar vervoer om bij het centrum van Antwerpen te komen. Wat blijkt het is heel gemakkelijk en overzichtelijk om in Antwerpen met het openbaar vervoer te reizen. Daar aangekomen stuitte ik op het Rubens Museum. Het museum was nog een halfuurtje geopend. Voor mij net genoeg tijd om de schilderijen en het oude huis van de meester Rubens te bewonderen. Ik ben groot fan van de schilderijen van Rubens aangezien hij de vrouwelijke vormen ongecensureerd schilderde. Met de city card is toegang tot dit museum gratis. Helaas mag je geen foto's maken in dit museum.

Voor het avond eten had ik gereserveerd bij het restaurant het elfde gebod. Tijdens onze zoektocht naar dit restaurant kwamen wij terecht in het bruisende centrum van Antwerpen. Ontelbaar veel gezellige restaurantjes, winkeltjes en cafés. Dit restaurant had ik uitgekozen op basis van de beleving. Het gehele restaurant is gehuld in een religieuze sfeer. Het lijkt alsof je eet in een kerk. Het biefstuk stoofpotje aangemaakt met Konnick bier is hier echt heerlijk. Altijd had ik al eens een Belgisch stoofpotje willen proberen en hij was finger liking good! Als afsluiter van de dag een paar heerlijke cocktails bij een hippe cocktail bar Jones & co. Hier wordt je ontvangen in een huiselijke sfeer met verschillende zit nisjes.

Dag 2:

Ik en mijn vriend zijn vaak vroege vogels en daardoor stonden wij na het ontbijt gelijk met het openen van de bierbrouwerij de Konnick als eerste bezoekers voor de deur. Onze Koningsdag in België begon om tien uur met een biertje. Met de city card is ook deze activiteit gratis te bezoeken. Ik wist niet wat ik zou kunnen verwachten van een rondleiding door een bierbrouwerij maar het was een ware experience. Je werd niet begeleid door een gids maar door de kamers zelf. Het bierbrouwpro-

ces werd uitgelegd door middel van interactieve filmpjes. De geschiedenis werd verteld door sprekende schilderijen aan de muur. Zelfs de bezorging kon je een soort van live meemaken zittend in een bestelbusje. Onderweg viel er natuurlijk ook bier te proeven. Ik zal niet alles verklappen maar ik ben geen bierliefhebber en zelfs ik vond de tour echt leuk en vooral innovatief.

Aangezien ik katholiek opgevoed ben wilde ik graag de Onze lieve vrouwenkathedraal bezoeken. Ik vind het altijd mooi om even een kaarsje op te steken in een kerk voor al mijn geliefden. Deze kerk is natuurlijk ontzettend imposant van binnen. Het is eigenlijk een waar museum. Er zijn prachtige beelden en schilderijen te bewonderen. Ook het glas in lood is bewonderenswaardig. Al heb je niet veel met kerken is het toch interessant om de geschiedenis van zo’n imposant gebouw te ontdekken. De kerk stamt namelijk uit de 14e eeuw. Even een momentje om bij stil te staan dat er in die tijd ontzettend veel mensen hebben meegewerkt aan de bouw van dit gebouw en bij de voetstappen die zich door de eeuwen heen in deze kerk hebben gezet.

Voor de lunch had mijn vriend zin in Italiaans. Daardoor belandde wij bij het restaurant Da Giovanni. Met een vrolijk interieur en enthousiaste bediendes is het niet gek dat hier dagelijks het hele restaurant vol zit. We waren zo enthousiast dat wij ’s avonds weer terug zijn gekomen om ook hier avond te eten. Er was nog maar net een plek vrij ’s avonds.

Na de lunch hebben wij een bezoek gebracht aan de choclate nation. Ik als groots chocolade liefhebber wilde dolgraag een Belgische chocolade fabriek bezoeken. Belgisch chocola is overal wel bekend en ik vind het ook echt heerlijk. Tijdens deze experience wordt je volledig betrokken bij het proces van chocolade maken. Er mag rijkelijk geproefd worden en midden in de tour mag je zelfs een work shop bon bon maken volgen. Ook hier wordt veel gebruik gemaakt van special effecten en 3d voorstellingen. Je krijgt een apparaatje mee die je in de lucht moet houden om het verhaal te activeren. Dan kan je luisteren naar het verhaal door het apparaatje bij je oor te houden. Op het einde was het mogelijk om tien soorten vloeibare chocolade te proeven, jammie delicious!!

’s Avonds hebben wij een ritje gemaakt in het reuzenrad met uitzicht op een groot deel van Antwerpen. Helaas onze laatste avond in deze mooie stad. Er viel nog zoveel meer te ontdekken en daarom besloten wij daar in het karretje van het reuzenrad om zeker nog een keer terug te komen naar deze stad.

5 keer bekeken
Meld je aan en mis nooit een update